| |
|
Ska vi lyssna på
livsmedelsverket och äta 90 frukter i månaden?
 |
Livsmedelsverket
rekommenderar att vuxna äter ca 500 gram frukt och grönsaker per
dag. 500
gram motsvarar exempelvis tre frukter och två rejäla portioner
grönsaker.
Barn mellan fyra och tio år
rekommenderar man äter 2 frukter om dagen. Men vilket resultat blir
det av att äta 21 frukter i veckan eller 90 frukter på en månad?!
– Frukt är inte farligt – tvärtom skulle vi snarare behöva
dubbla konsumtionen, säger Ulf Bohman, chef för Livsmedelsverkets
nutritionsavdelning.
"Experterna" – läkare, professorer och dietister från sjukvård och
universitet – tycker att mer frukt kan bidra till ”att hålla
vikten”.
Men just
den punkten dömer Christer Enkvist, överläkare i Trollhättan och
medicinsk rådgivare vid Västra Götalandsregionen, ut i sin
debattartikel i DN och radar upp exempel på överviktiga
patienter som gått ner i vikt sedan de slutat äta frukt. |
|
Het debatt om
frukten! |
Enqvist
hänvisar också till en ny studie från Journal of Clinical
Investigation. Enligt denna skapar fruktos (fruktsocker) mer
bukfetma och insulinresistens (förstadium till diabetes) än
släktingen glukos (druvsocker).
I höst väntas
nya riktlinjer för diabetesvården. Och just nu uppdateras de
nordiska näringsrekommendationerna som Livsmedelsverkets kostråd
baseras på.
Men enligt
Bohman finns inga tecken på att råden gällande fruktintag kommer att
ändras.
Livsmedelsverket
mörkar att du blir fet av frukt -
skriver Christer Enkvist på DN
Fruktos, som det finns massor
av i frukt, skapar bukfetma och ger insulinresistens, som är ett
förstadium till diabetes. Det visar en ny vetenskaplig studie. Vi
har ju alla under årtionden fått lära oss hur nyttigt det är med
frukt. Efter denna studie går det knappast att hävda att det skulle
vara så oerhört nyttigt, som Livsmedelsverket påstår
Frukt
innehåller annars mest socker, fruktos och vatten. Det är sannolikt
en grov vanföreställning, väl i paritet med att fett skulle vara
farligt, att det skulle vara så oerhört nyttigt att äta en massa
frukt.
Frukt som
mellanmål är förmodligen direkt skadligt genom att det ger oss
insulinkickar, som bland annat hela tiden ökar fettbildningen i
kroppen och gör att vi blir fetare och fetare. Alla tusentals
fruktkorgar som står framme på så många svenska arbetsplatser som en
fri löneförmån är förmodligen direkt sjukdoms- och fetmaskapande.
Kolhydratsinnehållet i några vanliga frukter
|
Frukt |
Kolhydrater/St |
|
Banan
(liten) |
21,2 |
|
Apelsin |
12,9 |
|
Äpple
(mellan) |
17,3 |
|
Päron |
21,2 |
|
Kiwi |
8,7 |
|
Persika |
8,9 |
|
Plommon |
23,6 |
|
Russin |
31 |
|
Mango |
6,3 |
|
|
Frukt |
Kolhydrater/St |
|
Dadlar |
29,4 |
|
Fikon |
26,4 |
|
Vindruvor |
6,7 |
|
Nektarin |
13,8 |
|
Ananas |
4,3 |
|
Vattenmelon |
2,6 |
|
Papaya |
2,8 |
|
Honungsmelon |
3,6 |
|
Aprikos |
3,1 |
|
|
|
|
Här får du svar på dina frågor och mer
information om Low Carb.
:
: Mer info
|
|
Steg för att snabbt komma igång med din nya
livsstil.
:
: Mer info
|
|
Det finns
många studier och research
som visar på alla de positiva effekter som
en Low Carb diet har på vår hälsa.
:
: Mer info
|
|
Här kan du enkelt beställa
våra Low Carb produkter direkt hem i brevlådan.
:
: Mer info
|
|